Surah Al-Nisa´1
I Allahs Navn, Den Nådigste, Den Barmhjertigste.
O Mennesker! Frygt jeres Herre, som skabte jer af en enkelt person of fra ham skabt hans mage og fra de udbredte utallige mænd og kvinder. Frygt Allah, ved Hvem I søger (at afdække) jeres behov his hinanden, og (vis trofasthed) mod jeres slægt. Visselig, Allah våger over jer.
Giv de forældreløse deres ejendom, og giv ikke det dårlige i stedet for det gode. Fortær ikke deres ejendom ved at blande den sammen med jeres ejendom. Sandelig, det er en stor synd.
Og hvis I er bange for ikke at behandle de forældreløse retfærdigt, så gift jer med de kvinder, som er tilladt for jer; to, tre eller fire. Men hvis I frygter, at I ikke vil kunne yde retfærdighed, så kun en kvinde eller de, som er i jeres besiddelse. Dette er det mest nærliggende for at undgå at gøre uret.
Giv kvinderne deres brudegave velvilligt af hjertet. Men hvis de af egne fri vilje giver afkald på en del af den, så nyd den med god samvittighed.
Giv ikke de mentalt hæmmede råderet over ejendom, som Allah har givet jer til forvaltning, men sørg for deres underhold, og klæd dem på deraf, og tiltal dem på venlig vis.
Sæt de forældreløse på prøve, indtil (de har nået) den giftefærdige alder. Hvis I da finder sund dømmekraft his dem, giv dem deres ejendom. Sløs den ikke bort i hast (af frygt), fordi de er ved at blive myndige. den velstående (værge) må afstå (fra at bruge af den forældreløses ejendom), men den (værge), som er fattig, bør forbruge af den i retfærdighed. Når I giver dem deres ejendom, så hav vidner til stede. Og Allah er tilstrækkelig til at gøre regnskabet op.
Mænd skal have en andel ad, hvad forældre og nære slægtninge efter lader, og kvinder skal have en andel af, hvad forældre og nære slægtninge efterlader - det være sig lidt eller meget - en andel foreskrevet af Allah.
Hvis slægtninge, forældreløse og fattige er til stede under arvefølget, så giv dem deraf, og tiltal dem venligt.
De, som er bekymrede for, at de (dør og) efterlader sig hjælpeløse små børn, bør (også være bekymrede og) frygte Allah (når det gælder de forældreløse børn, som de er værger for) og være oprigtige i deres tale.
Sandelig, de, som uretmæssigt tager til sig af de forældreløses ejendom, fylder kun deres maver med ild. de vil havne i en flammende (Helvedes)ild.
Allah forskriver jer vedrørende jeres børn: En søns andel er lig to døtres; men hvis der er flere end to døtre, så er to tredjedele af arven deres; hvis der kun er en, så er halvdelen hendes. Moderen og fader (til afdøde) skal hver have en sjettedel af arven. Hvis der ikke er nogen børn, og forældrene arver, er en tredjedel modernes andel; men hvis der er søskende, så er moderens andel en sjettedel efter legater og gæld (er dækket). Fædre eller børn, I ved ikke, hvem af dem, som er nærmest i nytte for jer. (Dette er) en forordning fra Allah. Sandelig, Allah er alvidende, alvis.
Halvdelen af, hvad jeres hustruer efterlader, er jeres, såfremt de ikke har nogen børn; men hvis de har børn, er en fjerdedel af arven jeres, efter legater og gæld (er dækket). Såfremt I ikke har nogen børn, tilhører en fjerdedel af det, I efterlader, jeres hustruer; men hvis I har børn, er deres andel en ottendedel af det, I efterlader, efter legater og gæld (er dækket). Hvis den afdøde, mand eller kvinde, hverken har forældre eller børn, men har en broder eller en søster, er deres andel en sjettedel hver; men hvis de er flere, får de tilsammen en tredjedel til deling, efter legater og udskadelig gæld (er dækket). Dette er en befaling fra Allah. Allah er alvidende, overbærende.
Dette er Allah grænser. Den, som adlyder Allah og Hans Sendebud, ham fører Han ind i haver, hvor bække rinder, og der skal han forblive til evig tid. Dette er den store sejr.
Men den, som er ulydig mod Allah og Hans Sendebud og overskrider Hans grænser, ham fører Han ind i ilden, hvor han skal forblive til evig tid. Han har en ydmygende straf i vente.
Og angående de af jeres kvinder, som har bedrevet hor, skal I kalde fire vidner frem mod dem. Hvis de afgiver vidnesbyrd, så hold dem i husarrest, indtil døden tager dem bort, eller Allah åbner en udvej for dem.
Og hvis to personer blandt jer bedriver hor, skal i straffe dem begge. Men lad dem være, hvis de angrer og forbedrer sig. Allah er Den, der tilgiver den angerfulde, Den mest Barmhjertige.
Hos Allah gælder anger fra dem, som begår fejl i uvidenhed, og som lige efter angrer. Det er dem, Allah vil tilgive. Allah er alvidende, alvis.
Men angeren godtages ikke fra dem, som bliver ved med at udfører onde handlinger, indtil hver enkelt af dem står over for døden, og han da siger: ´´Jeg angrer nu.´´ Heller ikke dem, som dør som vantro. For dem har Vi klargjort en smertefuld straf.
O I troende! Det er ikke tilladt for jer at overtage kvinder ved arv mod deres vilje. Og udsæt dem ikke for en hård behandling for at kunne tage en del af det, I har givet dem, med mindre de bedriver åben usømmelighed. Behandl dem vel. Hvis I ikke synes om dem, så kan det forholde sig således, at I ikke synes om noget, som Allah har lagt meget godt i.
Hvis I ønsker at erstatte en hustru med en anden, og I har givet den ene i hobevis, så tag intet tilbage af det. Ville I da tage det (tilbage) på grund af falske anklager (mod hende) og ved åbenbar synd?
Hvordan kan I tage det (tilbage). Når I har været intime med hinanden, og de har fået et solidt løfte fra jer?
Gift jer ikke med kvinder, som har været gift med jeres fædre, ud over, hvad der allerede er sket. Sandelig, det var umoralsk og afskyeligt. Hvor var det en ond skik.
Forbudt for jer er jeres mødre, jeres døtre, jeres søstre, jeres fastre, jeres mostre, jeres brødres døtre og jeres søstres døtre. Ligeledes mødrene, som har ammet jer, jeres ammesøstre og jeres svigermødre, jeres steddøtre, som står under jeres formynderskab, og som er født af jeres kvinder, som I har haft samleje med - men hvis I ikke har haft samleje med dem, så er der ingen synd for er. Lige ledes forbudt for jer er jeres kødelige sønneres hustruer og at være gift med to søstre samtidigt. Men det, der er sket, er sket. Allah er tilgivende, barmhjertig.
Kvinder, som har ægtemænd, er gjort forbudt for jer, undtagen dem, som kommer i jeres besiddelse. Således har Allah forordnet det. Bortset fra disse, er alle kvinder gjort lovlige for jer (at ægte), (så længe I lever) ærbart, ikke i utugt, med de midler, I har (Angående) de af dem, som I har ægtet og fået nytte af, giv dem deres retmæssige brudegave. Efter at have fastsat brudegaven er der ingen synd forbundet med det (beløb), som I derudover bliver gensidigt enige om. Sandelig. Allah er alvidende, alvis.
Allah ønsker at bære over med jer. Men de, som følger lysterne, ønsker, at I kommer på vildspor i en stor vildfarelse.
Allah ønsker at aflaste jer. Mennesket er blevet skabt svagt.
O I troende! Fortær ikke hinandens ejendom på uretmæssig vis, med mindre det er en handel mellem jer, som I er blevet enig om. Dræb ikke hinanden. Sandelig, Allah er barmhjertig imod jer.
Den, som gør dette, i fjendskab og uret, vil Vi kaste i ilden- Dette er meget let for Allah.
Hvis I holde jer fra de store /synder), som er forbudte, vil Vi dække over jeres dårlige handlinger og fører jer til et ærefuldt sted.
Begær ikke det, som Allah har begunstiget nogle med frem for andre. Mændene får andel i det, de optjener, og kvinder får andel i det, de optjener. Bed Allah om Hans gunst. Sandelig. Allahs alvidende omfatter alt.
For hver af dem har vi fastsat arvinger af ejendom til det, som efterlades af forældre og nære slægtninge. Og I skal give dem, som I med højre hånd har indgået en aftale med, deres andel. Sandelig, Allah er vidne til alt.
Mænd er kvinders formyndere, for så vidt at Allah giver nogle fortrin frem for andre, og at de spenderer af deres ejendom. De retskafne hustruer er lydige og vogter over det, som Allah har holdt hemmeligt. Men de kvinder, hvis ulydighed og opsætsighed I frygter, forman dem, derpå og gå fra dem i sengen, så tugt dem. Hvis de bliver jer lydige, så gær ikke noget mod dem. Sandelig, Allah er ophøjet stor.
Hvis I frygter et brud mellem parret, så udpeg en mægler fra ægtemandens familie og en fra hustruens familie. Hvis begge ønsker forsoning, vil Allah lade dem opnå dette. Sandelig, Allah er alvidende og har kendskab til alt.
Tilbed Allah, og sæt intet ved Hans side. Vis godhed mod forældre, slægtninge, forældreløse, nære naboer, fjerne naboer, vennen ved jeres side, den vejfarende og dem, som I har formynderskab over. Allah kan visselig ikke lide dem, som er indbildske og pralende,
dem, som er nærig og påbyder andre nærighed, dem, som skjuler det, Allah har tildelt dem af Sin gunst - Vi har forberedt en ydmygende straf for disse vantro -
og dem, som giver ud af det, de har, for at vise sig for folk, selvom de ikke tror på Allah og på Den yderste Dag. Den, som Satan bliver ledsager til; hvor dårlig en ledsager han er!
Og hvad kunne de have mistet, hvis de havde troet på Allah og Den yderste Dag og givet ud af den, som Allah havde skænket dem? Allah er alvidende om dem.
Sandelig, Allah gør ikke et atoms vægt uret. Hvis det er en god gerning, mangedobler Han den, og Han giver i Sin nåde en meget stor belønning.
Hvordan vil det være, når Vi bringer et vidne fra hvert samfund, og Vi bringer dig som vidne mod dem alle?
På den dag vil de, som var vantro og var ulydige mod Sendebuddet, ønske, at jorden var blevet jævnet over dem. Og de vil ikke kunne skjule et eneste ord for Allah.
O I troende! Gå ikke nær bønnen, når I er berusede, før I er i stand til at forstå, hvad I siger, og heller ikke i en tilstand af urenhed, for I har vasket hele kroppen, med mindre I befinder jer på en rejse. Men hvis I er syge eller er på rejse, kommer tilbage efter at have forrettet jeres nødtørft eller har haft seksuelt samkvem med kvinder og ikke finder vand, så rens jer med ren jord; gnid jer i ansigtet og på hænderne.1 Allah er nådefuld, tilgivende.
Har du ikke set dem, som blev givet en del af Bogen? De køber vildfarelse, og de ønsker, at I også skal fare vild.
Allah kender bedst til jeres fjender. Allah er tilstrækkelig som beskytter, og Allah er tilstrækkeligt som hjælper.
Nogle blandt jøderne tager ordene ud af deres sammenhæng, og de siger, idet de vrider deres tunger og håner religionen: ´´Vi har hørt (dine ord), men vi er ulydige!´´ ´´Hør. Måtte du intet høre!´´ ´´Raina!´´ Hvis de havde sagt: ´´Vi har hørt, og vi adlyder,´´ Hør os!´´ og ´´Unzurna!´´1 ville det visselig have været bedre for dem, og det ville have været mere retfærdigt. Men på grund af deres vantro har Allah forbandet dem, så de tror ikke, undtagen nogle få.
O I, som har modtaget Bogen! Tro på det, som Vi har åbenbaret, som stadfæster det, som er his jer, før Vi udviser ansigter og gør dem bagvendte eller forbander dem, ligesom Vi forbandede sabbatbryderne. Allahs befaling bliver gennemført.
Sandelig, Allah tilgiver ikke, at noget bliver ligestillet med Ham. Men alt andet, undtagen dette, tilgiver Han over for den, Han vil Den, der sætter andre ved siden af Allah, sandelig, han har opdigtet en stor synd.
Har du ikke set dem, der erklærer sig selv for rene? Nej, Allah renser den, Han vil. de vil ikke lide uret, ikke engang så meget som skindet på en daddelkerne.
Se, hvordan de opdigter løgne om Allah. Sandelig, dette er i sig selv en åbenbar synd.
Har du ikke set dem, som blev givet en del af Bogen? De vælger at tro på magi og afguder2´ og de siger om de vantro: ´´De er mere på rette vej end de troende.
Det er dem, som Allah har forbandet, og til den, som Allah forbander, finder du ingen hjælper.
Har disse nogen andel i herredømmet? I så fald ville de ikke give så meget som knoppen på en daddelkerne til medmennesker.
Eller er de misundelige på andre for det, som Allah har givet dem i Sin nåde? sandelig, Vi har givet Ibrahims efterkommere Bogen og visdommen, og Vi har givet dem et stort herredømme.
Nogle af dem troede derpå, mens andre vendte sig bort. Helvedes flammende ild er tilstrækkelig (for dem).
Dem, som fornægter Vore åbenbaringer, vil Vi kaste i ilden. Hver gang deres hud er afbrændt, vil Vi erstatte den med ny hud, så de kan føle straffen vedvarende. Sandelig, Allah er almægtig, alvis.
Men dem, som tror og handler retskaffent, vil Vi føre ind i haver, hvor bække rinder; de vil forblive der til evig tid. Der er der rene (ægte)fæller for dem. Vi vil føre dem ind i en svalende skyggen.
Sandelig, Allah befaler jer at levere betroede ejendele tilbage til deres ejer, og når I dømmer mellem mennesker, at I dømmer retfærdigt. Sandelig, hvilken fortræffelig formaning. Allah hermed giver jer! Sandelig, Allah er althørende, altseende.
O I troende adlyd Allah og adlyd Sendebuddet og dem, som har autoritet blandt jer. Hvis I strides om noget, så henvis til Allah og Sendebuddet, hvis I tror på Allah og Den yderste Dag. Dette er bedre og bedre for udfaldet.
Har du ikke set dem, der hævder, at de tror på det, som er åbenbaret for dig, og på det, som blev åbenbaret før dig? De ønsker at indstævne hinanden for afguder for (at få) Satans afgørelse, selvom det er blevet dem befalet, at de skal fornægte ham. Satan ønsker at forlede dem til en stor vildfarelse.
Og når det bliver sagt til dem: ´´Kom til det, som Allah har åbenbaret, og til Sendebuddet,´´ ser du hælerne vende sig fra dig, fuld af uvilje.
Hvordan vil de have det, når en ulykke rammer dem, på grund af det, de selv har begået? Derefter kommer de til dig og sværger ved Allah: ´´Vi havde kun gode og fordragelse til hensigt.´´
Det er dem, om hvem Allah ved, hvad de har i deres hjerter. Tag afstand fra dem, forman dem, og tal virkningsfulde ord til dem om dem selv.
Og Vi har ikke sendt noget sendebud, uden at han skulle blive adlydt med Allahs tilladelse. Hvis de var kommet til dig, når de havde gjort uret mod sig selv, og havde bedt om Allahs tilgivelse, og Profeten også havde bedt om tilgivelse for dem, så ville de bestemt have fundet, at Allah er tilgivende, barmhjertig.
Nej! Ved din Herre! De tror ikke oprigtigt, før de gør dig til dommer i alle de sager, hvorom de strides, og før deres hjerter ikke føler utilfredshed med den afgørelse, du har truffet, og de accepterer med fuld hengivelse.
Hvis Vi havde foreskrevet dem: ´´Ofr jer selv, eller forlad jeres hjem,´´ så ville de ikke gøre dette, undtagen meget få af dem. Hvis de havde gjort det, som de bliver formanet til, ville det helt sikkert have været bedre for dem og have styrket dem (i deres tro).
Og da ville Vi have skænket dem en meget stor belønning fra Os.
Og Vi ville visselig have ledt dem til den rette vej.
Og de, der adlyder Allah og Sendebuddet, skal være i selskab med dem, som Allah har velsignet med Sin nåde iblandt profeterne, de sanddru (as-saddiq), martyrerne og de retskafne. Og hvor fortræffelige disse ledsagere er!
Dette er en gunst fra Allah, og Allah er tilstrækkelig som alvidende.
O I troende! Tag jeres forholdsregler, og drag ud i mindre enheder, eller mobiliser jer i samlet trop.
Og visselig, der er nogen blandt jer, som sakker bagud. Hvis en vanskelighed rammer jer (i kamp), siger han: ´´sandelig, Allah viste mig gunst, for jeg var ikke til stede med dem.´´
Hvis en gunst fra Allah kommer til jer, sandelig, så vil han sige - som om der intet venskab havde været mellem ham og jer: ´´Hvis bare jeg havde været med dem, så ville jeg nok også have fået en stor berigelse.´´
De, der vil sælge det jordiske liv i bytte for det hinsidige, bør kæmpe for Allahs sag. Og hver og en, der kæmper for Allahs sag og bliver dræbt eller sejrer, vil Vi skænke en stor belønning.
Hvad er årsagen til, at I ikke kæmper for Allahs sag? Og for de forsvarsløse mænd, kvinder og børn, som siger: ´´Vor Herre Før os ud af denne by, hvis folk er uretfærdige, og send os en beskytter.
De, som tror, kæmper for Allahs sag, og de, som er vantro, kæmper for afgudernes sag, Så bekrig Satans venner! Sandelig, Satans list er svag.
Har du ikke set dem, til hvem det blev sagt: ´´Hold hænderne væk (fra krig), og hold bøn, og giv den obligatoriske almisse?´´ Men når nu det bliver dem foreskrevet at kæmpe, så frygter nogle af dem mennesker lige så meget, som de frygter Allah, eller endnu mere. Og de siger: ´´Vor Herre Hvorfor har Du foreskrevet os at kæmpe? Kunne Du ikke have givet os udsættelse for en kort periode?´´ Sig til dem: ´´Ringe er det jordiske livs nydelse, mens det hinsidige visselig er bedre for den gudfrygtige. I vil ikke lide uret, ikke engang så meget som skindet på en daddelkerne.
Uanset, hvor I er, vil døden nå jer, om I så befinder jer i høje tårne. Og hvis noget godt sker dem, siger de: ´´Dette er fra Allah.´´ Men hvis noget dårligt overgår dem, siger de (til Sendebuddet): ´´Dette er fra dig.´´ Sig: ´´Alt er fra Allah.´´ Hvorfor formår dette folk ikke at forstå det mindste af, hvad der bliver sagt?
Alt godt, der kommer til dig, er fra Allah. Og alt dårligt, der rammer dig, er fra dig selv. Vi har sendt dig som et sendebud til menneskene. Og Allah er tilstrækkelig som vidne.
Sandelig, den der adlyder Sendebuddet, adlyder Allah. Men hvad angår dem, som vender sig bort, så har Vi ikke sendt dig som en vogter over dem.
De siger: ´´Vi adlyder!´´ Men når de går væk fra dig, planlægger en gruppe af dem om natten noget helt andet end det, du har sagt. Allah skriver ned, hvad de planlægger om natten. Vend dig derfor bort fra dem. Sæt din lid til Allah. Allah er tilstrækkelig som værge.
Tænker de ikke over Koranen på tilbørlig vis? Hvis den var fra andre end Allah, ville de visselig havde fundet mange modsigelser i den.
Når der kommer en nyhed om tryghed eller frygt til dem, så så reder de den over alt. Men havde de overladt den til Sendebuddet og til dem som har autoritet blandt dem, visselig, så ville de som vurderer, få viden om den. Havde det ikke været for Allahs gunst og nåde mod jer, ville I visselig have fulgt Satan, undtagen nogle få af jer.
Kæmp så for Allahs sag! DU vil ikke blive holdt ansvarlig for nogen anden end dig selv. Og tilskynd de troende. Det kan vel være, at Allah knuser de vantros kapvilje. Allah er formiddabel i Sin magt og streng i Sin straf.
Enhver, der kæmper for en god sag, har en andel i den. Og enhver, der kæmper for en uretfærdig sag, har en andel i den. Og Allah har magt over alle ting.
Når I bliver hilst på, så besvar denne hilsen med en endnu bedre (hilsen) eller med en tilsvarende. Sandelig, Allah fører regnskab med alle ting.
Allah! Der er ingen anden gud end Ham. han vil visselig samle jer alle på Genopstandelsens Dag, det er der ingen tvivl om. Hvem er mere sandfærdig i ord end Allah?
Hvorfor deler I jer op i to grupper, når det gælder hyklerne, selvom Allah har fordømt dem for det, de har gjort? Ønsker I at retlede den, som Allah lod havne i vildfarelse? Den, som Allah lader havne i vildfarelse, kan du aldrig finde en vej til.
De ønsker, at I skal være vantro ligesom de er vantro, sådan at I bliver lige. Tag dem ikke som jeres fæller, før de går over til Allahs sag. Hvis de vender sig bort, så pågrib dem, og dræb dem, hvor I end finder dem, og tag ingen af dem som fæller og ej heller som hjælpere.
Undtagen er dem, som har allieret sig med et folk, som I har en fredsaftale med, eller dem, som kommer til jer, med sorg i hjertet over at føre krig mod jer eller deres egne folk. Hvis Allah havde villet, kunne Han visselig have givet dem magt over jer, og da ville de have kæmpet mod jer. Men hvis de trækker sig tilbage og ikke kæmper mod jer og tilbyder fred, så har Allah ikke ladet en vej stå åben for jer imod dem.
I vil finde andre, som ønsker at leve i fred for jer og at leve i fred med deres eget folk. Hver gang de forledes til anstiftelse af ufred, bliver de kastet i den. Hvis de ikke trækker sig tilbage, ikke tilbyder fred eller holder hænderne væk fra krig, så pågrib dem, og dræb dem, hvor I end finder dem. Over for dem har Vi givet jer en klar fuldmagt.
Det er ikke (tilladt) for en troende at dræbe en anden, med mindre det er ved en fejl. Og den, som dræber en troende ved en fejltagelse, må befri en troende slave og betale blodpenge, som skal gives til den dræbtes familie, med mindre denne eftergiver dem (som en velgørenhedsgave). Hvis (den dræbte er) troende og fra et folk, som er jeres fjender, så skal en troende slave befries. Men hvis (den dræbte er) fra et folk, som I har fredsaftale med, så skal der betales blodpenge ti hans familie og befries en troende slave. Den, som ikke finder (mulighed herfor), må faste to måneder efter hinanden for at søge Allahs tilgivelse. Allah er alvidende, alvis.
Men den, som forsætlig dræber en troende, hans straf er Helvede, og der skal han forblive til evig tid. Allahs vrede og forbandelse vil være over ham, og Han har beredt en smertefuld straf for ham.
O I troende! Når i rykker ud (til krig) for Allahs sag, så afvent vished, og sig ikke til den, som hilser på jer: ´´Du er ikke troende,´´ idet I søger det jordiske livs krigsbytte. Hos Allah er er en mangfoldighed af bytte. Før dette var I også sådan, men så viste Allah jer stor nåde. Så afvent vished. Sandelig, Allah har kendskab til alt, hvad I gør.
De af muslimerne som bliver hjemme uden nogen hindrende grund, og de, som kæmper for Allahs sag med deres ejendom og liv, er ikke ligestillede. I rang hos Allah stillet dem, som kæmper med deres ejendom og liv, over dem, som bliver hjemme. Allah har lovet alle godhed. (Men) hvad angår belønning, har Allah ophøjet dem, der kæmper, i forhold til dem, som bliver siddende hjemme.
De høje trin fra Ham er tilgivelse og nåde. Allah er tilgivende, barmhjertig.
Sandelig, til dem, som er uretfærdige over for deres egne sjæle, siger englene, som kommer for at tage deres liv. ´´I hvilken (tilstand) var I?`´ De siger: ´´Vi var magteløse!´´ Englene vil så sige: ´´Var Allahs jord ikke vidstrakt nok? Kunne I da ikke udvandre på den?´´ Det er dem, hvis endelige bosted er Helvede - hvilken elendigt sted det er!
Undtaget er de mænd, kvinder og børn, som er efterladt magteløse og hjælpeløse, ikke er i stand til at udtænke en løsning og ikke kan finde en vej frem.
Det er dem, som Allahs måske vil tilgive. Allah er benådende, tilgivende
Den, som udvandrer for Allahs sag, han vil finde mange steder at drage hen og søge ophold og rigelige forsyninger. Og den, som forlader sit hus som en udvandrer til Allah og Hans sendebud, men så bliver indhentet af døden, visselig, hans belønning bliver Allahs ansvar. Allah er tilgivende, barmhjertig.
Når I drager ud og frygter, at de vantro kan påføre jer skade, så er der ingen synd for jer, hvis I forkorter bønnen. Sandelig, de vantro er jeres åbenlyse fjende.
Når du er blandt dem, og du leder dem i bønnen, så lad /først) en gruppe af dem stille sig hos dig (i bønnen), idet de tager deres våben med sig. Når de har knælet med ansigtet ned i tilbedelse, skal de stille sig bag jer. Så skal den anden gruppe, som ikke har bedt, komme og bede sammen med dig, og de skal tage deres forholdsregler og tage deres våben med sig. De vantro ønsker, at I lægger jeres våben og jeres udrustning fra jer, sådan at de kan udføre et overraskelsesangreb mod jer. Hvis I oplever vanskeligheder på grund af regn eller sygdom, er der ingen synd for jer, hvis I lægger jeres våben fra jer. Men tag alle forholdsregler. Sandelig, Allah har forberedt en ydmygende straf for de vantro.
Når I har fuldført bønnen, så husk på Allah, uanset om I står, sidder eller ligger på siden. Og når I befinder jer i ro og sikkerhed, så udfør bønnen. Sandelig, bønnen er pålagt de troende med fastsatte tider.
Og I skal ikke vakle, når det gælder om at lede efter fjenden. Hvis I lider, så lider de på sammen måde, som I lider. Men I kan håbe på noget fra Allah, som de ikke har håb om. Allah er alvidende, alvis.
Sandelig, Vi har åbenbaret Bogen med sandheden for dig, så du kan dømme mellem folk i henhold til det, som Allah har vist dig. Og bliv aldrig talsmand for de svigefulde.
Bed om tilgivelse fra Allah. Sandelig, Allah er tilgivende, barmhjertig.
Og forsvar ikke dem, som bedrager sig selv. Allah kan ikke lide de syndige, som begiver sig langt ud i forræderi.
De prøver at skjule sig fra mennesker, men de skjuler sig ikke fra Allah, og Han er his dem, når de i samråd lægger planer om natten om det, som Allah misbilliger. Allahs viden omslutter alt, hvad de vil gøre.
I forsvarer dem i det jordiske liv, men hvem skal tage dem i forsvar over for Allah på Genopstandelsen Dag? Hvem skal være deres beskytter?
Den, som begår noget dårligt, eller gør sig selv uret, og derefter søger Allahs tilgivelse, han vil finde Allah tilgivende, barmhjertig.
Den, som begår synd, gør det kun imod sig selv. Allah er alvidende, alvis.
Den, som begår en fejl eller en synd og derefter skyder skylden på en uskyldig, vil bære på en falsk beskyldning og en åbenlys synd.
Havde det ikke været for Allahs gunst og nåde mod dig, så havde en gruppe af dem besluttet at vildlede dig. Men de vildleder kun sig selv, og de kan umuligt påføre dig nogen skade. Allah har åbenbaret Bogen og visdommen for dig, og Han har lært dig alt det, du ikke viste. Allahs velvilje mod dig er stor.
Der er intet godt i de fleste af deres hemmelige samtaler, undtagen hvis nogen påbyder velgørenhed, godhed eller forsoning blandt mennesker. Enhver, som gør dette søgende Allahs velbehag, vil Vi belønne med en meget stor belønning.
Sandelig, Allah tilgiver ikke, at noget sættes ved siden af Ham. Men andet, undtagen dette, tilgiver Han over for dem, Han vil. Den, der sætter andre ved siden af Allah, sandelig, han er kommet på vildspor i en stor vildfarelse.
De tilbeder ikke andet ved siden af Ham end idoler, og de påkalder ikke andet end den opsætsige Satan.
som Allah har forbandet, og som sagde: ´´Jeg vil visselig overtage en bestemt del af Dine tjenere.
Jeg vil visselig vildlede dem, og jeg vil visselig vække forfængelige håb i den, og jeg vil visselige beordre dem, så de kommer til at skære ørene af kvæg, og jeg vil visselig beordre dem, så de vil lave om på det, som Allah har skabt.´´ Og den, som giver slip på Allah og tager Satan som sin velynder, har sandelig lidt et tydeligt tab.
Satan giver dem løfter og vækker forfængelige håb i dem. Men Satan lover dem intet andet end bedrag.
Det er dem, hvis bosted er Helvede, og fra det vil de ikke finde et sted at flygte til.
Men dem, som tror, og handler retskaffent, vil Vi føre ind i haver, hvor bække rinder, og der skal de bo til evig tid. Dette er Allahs sande løfte. Og hvem er mere sandfærdig i ord end Allah?
(Det kommer) hverken (an på) jeres forfængelige ønsker eller det, som Bogens folk forfængeligt ønsker. Enhver, der begår en ond gerning, vil blive straffet for det, og han vil ikke få en eneste beskytter eller hjælper, undtagen Allah.
Og enhver, der gør gode gerninger, mand eller kvinde, skal træde ind i Paradiset, og de vil ikke lide den mindste uret.
Hvem har en bedre religion end den, som overgiver sig fuldt ud til Allah og følger Ibrahims, den rettroendes, tro? Allah gjorde Ibrahim til Sin elskede ven.
Alt, som er i himlene og på jorden, tilhører Allah. Allahs magt omfatter alt.
Folk spørg dig til råds vedrørende kvinder. Sig: ´´Allah giver jer befalinger vedrørende dem i åbenbaringerne i Bogen; vedrørende de forældreløse kvinder, som I ikke giver det, der er foreskrevet for dem - selvom I ønsker at gifte jer med dem - og vedrørende hjælpeløse børn. (Allah befaler yderligere, at) I skal holde jer til retfærdighed, når det gælder de forældreløse.´´ Og hvad I end gær af godt, er Allah vel vidende om det.
Hvis en kvinde frygter ligegyldighed fra sin mand, eller at han vender sig bort fra hende, er der ingen synd forbundet med, at de forsoner sig på fredelig vis. Forsoning er bedre. Og der er blevet lagt grådighed i menneskets væsen, men hvis I udviser godhed (Mod andre) og gudfrygtighed, sandelig, så har Allah kendskab til at, hvad I gør.
I er ikke i stand til at udføre retfærdighed mellem jeres hustruer, uanset hvor meget I måtte ønske det. Men vis ikke den ene fuld opmærksomhed, mens I lader den anden tilbage som hægtet af. Hvis I retter op på jer selv og viser gudfrygtighed, sandelig, så er Allah tilgivende, barmhjertig.
Hvis de skal skilles, så vil Allah sørge for dem begge. Allah omfatter alt, (Han er) alvis.
Alt, som er i himlene og på jorden tilhører Allah. Vi har pålagt dem, som fik Bogen før jer, at de skulle være gudfrygtige. Men hvis I viser ulydighed, så (husk, at) alt, som er i himlene og på jorden, tilhører Allah. Allah er selvtilstrækkelig, al pris værdig.
Alt, som er i himlene og på jorden, tilhører Allah. Allah er tilstrækkelig som beskytter.
O I mennesker! Hvis Han vil, kan Han tage jer bort og bringe andre (i jeres sted). Allah har magten til det.
Enhver, som ønsker belønning i denne verden, (skal huske, at) hos Allah er både den jordiske og den hinsidige belønning. Allah er althørende, altseende.
O I troende! Vær opretholdere af retfærdighed som vidner foran Allah, selvom det skulle være imod jer selv, (jeres) forældre eller (jeres) slægtninge - uanset om de er rige eller fattige. For Allah er Den bedste Beskytter for begge. Så følg ikke jeres lyser, da I kunne fare vild. Men hvis I vakler eller forvilder jer, sandelig, så har Allah kendskab til alt, hvad I gør.
O I troende! Tro på Allah og Sendebuddet og på Bogen, som Han åbenbarede for Sit sendebud, og Bogen, som Han åbenbarede før Den, Den, som fornægter Allah, Hans engle, Hans bøger, Hans sendebude og Den yderste Dag, sandelig, han er på vildspor i alvorlig grad.
Sandelig, de, som tror og så bliver vantro, tror (igen) og så bliver vantro (igen) og forøges i vantro, dem vil Allah aldrig tilgive og heller ikke lede til den rette vej.
Meddel hyklerne, at der venter dem en smertefuld straf!
Dem, som bliver fæller med de vantro i stedet for de troende: er det værdighed, de søger, i deres selskab? Men al værdighed tilhører Allah.
Sandelig, Allah har åbenbaret for jer i Bogen, at når I hører, at Allahs åbenbaringer bliver fornægtet og latterliggjort, så sid ikke med dem (der gør det), før de bliver optaget af et andet samtaleemne, ellers vil I blive som dem. Sandelig, Allah vil bringe alle hyklerne og de vantro sammen i Helvede.
De, som iagttager jer, vil sige, hvis I bliver tildelt sejr af Allah: ´´Var vi da ikke med jer også?´´ Og hvis de vantro får en andel siger de (til dem): ´´Havde vi ikke magten over jer, og reddede vi jer ikke fra troende?´´ Allah vil dømme mellem jer på Genopstandelsens Dag. Og aldrig vil Allah give de vantro en udvej imod de troende.
Sandelig, hyklerne ønsker at narre Allah, men Allah vender deres list mod dem selv. Når de stille op til bøn, så gær de det uvillig (Og kun) for at vise sig for folk. Og de husker ikke på Allah kun meget lidt.
De vakler, hører hverken til på den ene side eller på den anden side. Og du kan aldrig finde en udvej for ham, som Allah lader fare vild.
O I troende! Bliv ikke de vantros fæller i stedet for de troendes Ønsker I at give Allah er tydeligt bevis mod jer?
Sandelig, hyklerne vil være i Helvede dybeste afgrund, og du vil aldrig finde nogen til at hjælpe dem.
Men dem, som angrer og forbedrer sig og knytter sig til Allah. og som viser deres religion til Allah, de vil være i de troendes selskab. Og Allah vil tildele de troende en meget stor belønning.
Hvorfor skulle Allah straffe jer, hvis I er taknemmelige og tror? Allah er værdsættende, alvidende.
Allah kan ikke lide, at der bliver talt grimt åbent, undtagen af dem, som er blevet udsat for uret. Allah er althørende, alvidende.
Hvis I synliggør en god gerning eller holder den skjult, eller hvis I tilgiver noget dårligt, sandelig, så er Allah tilgivende, almægtig.
Sandelig, de, som fornægter Allah og Hans sendebud, og som ønsker at gøre forskel på Allah og Hans sendebud, siger: ´´Vi tror på nogle af dem og fornægter andre,´´ idet de søger en mellemvej (mellem tro og vantro),
de er i sandhed vantro. Og Vi har forberedt en ydmygende straf for de vantro.
De, som tror på Allah og Hans sendebud og ikke gør forskel på dem, de vil få deres belønning. Allah er tilgivende, barmhjertig.
Bogens folk beder dig om at få nedsendt en bog til dem fra himlen. Sandelig, de bad Musa om noget endnu større, idet de sagde: ´´Vis os Allah åbenlyst.´´ hvorefter de blev ramt af lynet for deres brøde. så tog de kalven (til sig som guddom), efter at tydelige tegn var kommet til dem. Men Vi tilgav (dem), og Vi skænkede Musa tydelig autoritet.
Vi hævede Bjerget over dem ved deres pagtslutning, og Vi sagde til dem: ´´Gå ind gennem porten (til byen), foroverbøjede,´´ og Vi sagde til dem: ´´Bryd ikke sabbatten!´´ Og Vi sluttede en højtidelig pagt med dem.
Fordi de brød deres pagt, fornægtede Allahs åbenbaringer og dræbte profeterne uretmæssigt, og fordi de sagde: ´´Vore hjerter er tilslørede.´´ Nej, Allah forseglede deres hjerter på grund af deres vantro. Så de vil ikke tro, undtagen nogle få af dem.
Og for deres fornægtelse, og for deres ytringer af alvorlige falske beskyldninger mod Maryam.
Og for deres udtalelser: `´Vi har dræbt Allahs sendebud Messias, Isa, søn af Maryam!´´ Men de dræbte ikke, og de korsfæstede ham ikke. Men den (person, der blev dræbt og korsfæstede) blev fremstillet således (som Isa) for dem. Og dem, som er uenige deri, er fulde af tvivl. De har ingen viden og følger kun antagelser. For, sandelig, de har ikke dræbt ham.
Tværtimod, Allah har løftet ham op til Sig. Allah er almægtig alvis.
Sandelig, blandt Bogens folk finde ingen, der før deres død, ikke vil have troet fuldt ud på ham. han (i.e. Isa) vil (i modsat fald) vidne imod dem på Dommens Dag.
Derfor, på grund af jødernes uretfærdighed, og fordi de hindrer mange fra Allahs vej, forbød Vi dem rene ting, som (før) var dem tilladt.
og fordi de tager åget, selvom det blev dem forbudt, og fortærer folks ejendom uretfærdigt, har vi forberedt en smertefuld straf for de vantro blandt dem.
Men de blandt dem, som er vel forankrede i viden og er troende og tror på det, som er åbenbaret for dig, og det, som blev sendt ned før dig. Foretter bøn, giver den obligatoriske almisse og tror på Allah og Den yderste Dag, dem vil Vi give en stor belønning.
Sandelig, Vi har givet åbenbaringer til dig, ligesom Vi gav Nuh og profeterne efter ham åbenbaringer. Vi har givet åbenbaringer til Ibrahim, Ismail, Ishaq, Yaqub, stammerne, Isa, Ayyub, Yunus, Harun og Sulaiman, og til Dawud gav Vi Zabur.
Og (Vi har sendt) sendebude, som Vi visselig har fortalt dig om, og profeter, som Vi ikke har fortalt dig om, og Allah talte til Musa direkte.
Vi har sendt sendebudene som bærer af glædelige budskaber og advarsler, så mennesker ikke skulle have en undskyldning over for Allah efter disse sendebude. Allah er almægtig, alvis.
Men Allah bevidner med det, som Han har åbenbaret, at Han har åbenbaret det med Sin viden. Englene bevidner det også. Og Allah er tilstrækkelig som vidne.
Sandelig, de vantro og dem, der spærre for Allahs vej, er visselig vildfarne i alvorlig grad.
Sandelig, de vantro og de uretfærdige; dem vil Allah ikke tilgive, og (Han vil) heller ikke vise dem vej;
undtagen vejen til Helvede, hvor de skal forblive til evig tid. Dette er let for Allah.
O I mennesker! Sandelig, der er kommet et sendebud til jer med sandheden fra jeres Herre, så tro (på ham), dette er bedre for jer. Hvis I fornægter, sandelig, alt hvad der er i himlene og på jorden tilhører Allah. Allah er alvidende, alvis.
O Bogens folk! Overtræd ikke grænserne i jeres religion. Sig ikke om Allah andet end det, som er sandt. Messias, Isa, Maryams søn, var (blot) Allahs sendebud, Hans ord, som Han overførte til Maryam, og en ånd fra Ham. Så tro på Allah og Hans sendebude, og sig ikke: ´´(Allah er) tre.´´ Bring det til ophør, det er bedre for jer. Allah er Den eneste Gud, priset være Ham, (ophøjet over) at Han skulle have en søn. Alt, hvad der er i himlene og på jorden, tilhører Ham. Allah er tilstrækkelig som formynder.
Messias vil aldrig ringeagte at være Allahs tjener, og ej heller vil Hans nærmeste englene. De, der ringeagter at tjene Ham og viser hovmod, dem vil Allah samle his Sig.
men (hvad angår) de, som udfører gode gerninger, dem vil Allah give deres belønning fuldt ud, og Han vil give dem endnu mere af Sin velvilje. Men de, som viser hovmod og ringeagt, dem vil Han udsætte for en smertefuld straf, og de vil ikke finde nogen velunder eller hjælper ud over Allah.
O I mennesker! Der er sandelig kommet et bevis til jer fra jeres Herre. Vi har sendt et klart lys ned til jer.
De, der tror på Allah og holder fast ved Ham, dem fører Han ind i Sin nåde og velvilje og leder dem til Sig ad dem rette vej.
De beder dig om vejledning. Sig: ´´Allah forklarer jer tudeligt om arven fra den, som ikke efterlader sig forældre eller børn: Hvis en mand dør barnløs, men har en søster, så er halvdelen af den arv, han efterlader, hendes. Hvis det er en broder, så vil han arve alt, (der arver en afdød broder), får de to tredjedele af, hvad broderen efterlader. Hvis (arvingerne er) brødre og søstre, så er en mand andel lig to kvinders.´´ Allah forklarer det tydeligt for jer, for at I ikke skal fare vild. Allahs viden omfatter alt.
Kommentarer
Send en kommentar