Vedvarende gennemlæsning af Koranen

 Man bør vedligeholde sin recitation af Koranen og gøre det ofte. De tidligere generationer havde forskellige vaner med hensyn til den tid de bruge på at færdiggøre [en gennemlæsning af Koranen]. Ibn abi Dawud berettede fra de tidligere retskafne generationer, at nogle af dem færdiggjorde Koranen hver anden måned eller hver måned; nogle en gang på ti eller otte nætter; de fleste af dem i løbet af syv nætter, nogle af dem på seks nætter, fem eller fire nætter; mange af dem i løbet af tre nætter; nogle af dem i løbet af to nætter, nogle i løbet af en dag og en nat, to gange i løbet af et døgn, to gang på et døgn og otte gange i løbet af et døgn - fire gange om natten og fire gange om dagen.

HVER DAG: de, som færdiggjorde recitation af Koranen hver dag var bl.a Uthman ibn Affan, Tamim al-Dari, Said ibn Jubayr, Mujahid, al-Shafii og andre.

TRE GANGE DAGLIGT: De, som færdiggjorde recitation af Koranen tre gange dagligt var bl.a Sulaym ibn Itr; ahn var Egyptens dommer under Muawiyas kalifat. Abu Bakr ibn Abi Dawud berettede, at han færdiggjorde recitation af Koranen tre gange hver nat, og Abu Omar al-Kindi berettede i sin bog om Egyptens dommere, at Ibn Itr plejede at færdiggøre Koranen fire gange hver nat.

OTTE GANGE PÅ ET DØGN: Den retledte shaikh Abu Abd al-Rahman al-Sulami sagde: ´´Jeg hørte Shaikh Abu Uthman al-Maghribi sige: ´´Ibn al-Katib plejede at færdiggøre recitation af [Koranen] fire gange om dagen og fire gange om natten.´´´´ Dette er den hyppigste gennemlæsning af Koranen på et døgn, som vi har kendskab til.

I RAMADANEN: Den respektable Ahmad al-Dawraqi berettede med sin beretterkæde om Mansur ibn Zadhan, som var en af efterkommernes ypperst tilbedere; hvordan han færdiggjorde Koranen mellem middagsbønnen [dhuhr] og eftermiddagsbønnen [asr], og gjorde det sammen mellem solnedgangsbønnen [maghrib] og nattebønnen [isha], og i løbet af ramadanen to hele gange eller mere. De udskød nattebønnen i ramadanen, indtil en fjerdedel af natten var gået.

Ibn Abi Dawud berettede med sin troværdighed beretterkæde, at Mujahid plejede at færdiggør recitation af Koranen i løbet af Ramadan hver eneste nat mellem solnedgang - og nattebønnen. Mansur sagde: ´´Ali al-Azdi færdiggjorde Koranen hver nat mellem solnedgang - og nattebønnen.´´ Ibrahim ibn Sad sagde: ´´Min far plejede at sidde med skinnebenene vendte opad, og han forsatte med at sidde sådan, indtil han havde gennemlæst Koranen.

I EN ENKEL RAKA: Det er umuligt at tælle alle de folk, som har færdiggjort Koranen i en enkel Raka [af bønnen]. De tidligste generationer talte bl.a Uthman ibn Affan, Tamim al-Dari og Said ibn Jubayr, som færdiggjorde Koranen i hver raka, mens de bad inde i Kabaen.

EN GANG OM UGEN: Mange færdiggjorde Koranen en gang om ugen; dette er formidlet fra Uthman ibn Affan, Abdullah ibn Masud, Zayd ibn Thabit og Ubay ibn Kaab, samt fra en gruppe blandt efterfølgerne som Abd al-Rahman ibn Yazid, Alqama [ibn Qays ibn Abdullah] og Ibrahim [ibn Yazid ibn Qays al-Nakhai].

HVOEDREGLEN: Den foretrukne holdning er, at antallet af gennemlæsningen kan være forskelligt fra person til person. Hvis en person finder ro og indsigt gennem dybere refleksion, bør begrænse sin læsning til det omfang, hvori han til fulde forstår det han læser. Denne regel er passende for enhver, som er beskæftiget med at sprede viden eller andre informationer, der er vigtige for religionen eller for muslimernes velfærd; ahn begrænser sig selv til det, der ikke ødelægger hans evne. Men hvis man ikke er en sådan person, bør man gennemlæse Koranen så ofte som mulig, men ikke til det punkt, hvor man begynder at kede sig eller læse hurtigt, mens man mumler.

MINDRE END TRE DAGE ER FORKASTELIGT: En gruppe blandt de tidlige lærde frarådede gennemlæsning af Koranen på et enkelt døgn. Dette understøttes af en sand hadith, hvori Abdullah ibn Amr ibn al-As berettede, at Allahs Sendebud fred være med ham havde sagt: ´´Enhver, som læser Koranen på under tre dage, forstår ikke, hvad han har læst.´´ [R.7] (Berettet af Abu Dawud, At-Tirmidhi, Nasai og andre; At-Tirmidhi anser den for at være Hassan Sahih.) [R.8]

Og Allah ved bedst.

GENNEMLÆSNING AF KORANEN UGENTLIGT: Ibn Abi Dawud berettede med sin beretterkæde om at færdiggøre Koranen hver uge, at Uthman ibn Affan plejede at begynde at læse Koranen torsdag aften og afslutte den fredag aften. [R.9] Imam Abu Hamid al-Ghazali sagde i sit værk al-Ihya, at det er bedst at afslutte sin læsning en gang om natten og en anden gang om dagen. Han anbefalede af afslutte Koranlæsning om dagen på en mandag i løbet af morgenbønnens to raka eller lige efter; Afslutning af Koranlæsningen om natten bær ske torsdag nar i løbet af de to [sunnah] raka efter solnedgangsbønnen eller lige efter. På denne måde hilser man begyndelsen og afslutningen på dagen. [R.10]

Ibn Abi Dawud berettede, at efterfølgeren [Tabii] Amr ibn Murra sagde: ´´De elsked at færdiggøre Koranen i begyndelsen af natten eller i begyndelsen af dagen.´´ Den respekterede efterfølger Talha ibn Musarrif sagde: ´´Den, som færdiggør Koranen i løbet af dagen, vil englene bede for ham indtil daggry. Hvis han færdiggør den i slutningen af natten, vil englene bede for ham indtil [den næste] nat.´´ [R.11] Al-Darimi sagde, at denne udtalelse er bekræftet fra Said [ibn al-Waqqas]. Det er blevet berettet, at efterfølgeren Habib ibn Abi Thabit plejede at færdiggøre Koranen før Rukuu. Ibn Abi Dawud berettede, at Ahmad ibn Hanbal sagde det samme.

Resen af dette kapitels beretninger vil blive behandlet i det følgende kapitel, om Allah vil.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Salvation