At tage betaling
De lærde er uenige om, hvorvidt det er tilladt at undervise i Koranlæsning mod betaling, Imam Abu Sulayman al-Khattabi berettede, at en gruppe lærde forbød betaling for Koranundervisning, heriblandt al-Zuhri og Abu Hanifah. [R.4] Andre lærde mener dog, at det er tilladt, såfremt betalingen ikke er en af betingelserne. Dette er også holdningen hos al-Hasan al-Basri, al-Shabi og Ibn Sirin.
Ata, Malik, al-Shafii og andre lærde havde den holdning, at det er tilladt, også hvis betalingen er en betingelse for undervisningen og ansættelsen er gyldig. Der findes omhyggeligt bekræftede ahadith, der giver udtryk for at det er tilladt.
De, som mener at det ikke er tilladt, argumenterer med hadithen, der berette at: ´´Ubada ibn al-Samit underviste en af Ahlu-Suffa [R.5] i Koranlæsning og fik eb bue i gave. Profeten fred være med ham sagde så [til Ubada]: ´´Hvis du er glad for ild omkring din hals accepter da [gaven].´´ [R.6] (Abu Dawud og andre har berettet den (Daif). Og mange andre beretninger fra de retskafne generationer (salaf).
De lærde, som tillader betaling, besvarer Ubada ibn al-Samits hadith med to argumenter:
1) Der kan siges noget om beretterkædens autenticitet.
2) Ubada havde oprigtigt tilbudt sin undervisning gratis, men så fik han buen i gave som en kompensation, så det derfor blev ulovligt at modtage. Dette adskiller sig fra den situation, hvor nogen indgår en kontrakt om undervisning mod viderlag forinden.
Og Allah ved bedst.
Kommentarer
Send en kommentar