At recitere om natten
Man bær gøre sig umage for at recitere Koranen mest om natten, og for det meste i løbet af nattebønnen. Allah, den Højeste, har sagt: ´´Blandt Skriftens folk findes et fællesskab, der står op i nattens timer for at læse Allahs tegn op, og de kaster sig ned i bøn. De tror på Allah og den Yderste Dag; de påbyder det rette og forbyder det forkastelige; de kappes om de gode ting. De er blandt de retfærdige.´´ (Koranen 3:133-14)
Det er blevet fastslået i Sahihain [Bukhari og Muslim], at Allahs Sendebud fred være med ham sagde: ´´Sikke en fremragende mand Abdallah (Ibn Umar) ville være, hvis han bad om natten.´´ [R.12] I en anden hadith i Sahih sagde Profeten fred være med ham: ´´Åh, Abdallah vær ikke som den og den, der plejede at bede om natten og derefter forsømte det.´´ [R.13] Al-Tabarani og andre berettede, at Sahl ibn Sad hørte Allahs Sendebud fred være med ham sige: ´´En muslims ædelhed er at bede om natten.´´ Der findes mange profetiske ahadith og andre beretninger om dette.
Det er blevet berettet, at Abu al-Ahwas al-Jushami sagde: ´´Hvis en person skulle nærme sig lejren om natten - dvs. ankom om natten - hørte han folks lys, som var det en bisværm.´´ Han sagde: ´´Hvad får disse folk [i dag] til at føle sig sikre fra det, som folk [før dem] frygtede?´´ [R.14]
Ibrahim al-Nakhai plejede at sige: Læs om natten, selv hvis det kun tager [lige så længe som] at malke et får.´´ Yazid al-Raqashi sagde: ´´Hvis jeg sov og derefter vågnede og så sov igen, så lad da mine øjne ikke sove.´´
Jeg [Imam al-Nawawi] siger: ´´Det er normen at bede og recitere om natten, fordi disse to aktiviteter passer bedst til ro i hjertet; fjernt fra andre beskæftigelser, underholdning og tilfredsstillelse af behov; mere beskyttet mod praleri og andre sager, som mindsker belønningen. Der ligger derudover masser af belønning i Islam, der kan opnås om natten. Sandelig, Sendebuddets fred være med ham mirakuløse himmelfærd skete om natten.
Hadithen siger: ´´Hver eneste nat stiger jeres Herre ned til den laveste himmel, når halvdelen af natten er gået, og siger: ´´Er der nogen, som beder, så Jeg kan besvare hans bøn?´´ [R.15] Og i Sahih Muslim er der berettet, at Allahs Sendebud fred være med ham sagde: ´´Der findes en tid om natten, hvori Allah besvarer enhver bøn. Dette sker hver eneste nat.´´ [R.16]
I Bahjat al-Asrar [R.17] beretter forfatteren med sin bertterkæde, at Salman al-Anmati sagde: ´´I mine drømme så jeg ali ibn Abi Talib sige:
´´Hvis ikke det var for dem, som har wird (mængden af Koranen), som de udfører, og andre, som holder en vedvarende faste, ville jorden under jeres føder blive jævnet før morgengryet, thi I er et syndigt folk, som ikke adlyder os.´´
Fordelen ved at bede og recitere Koranen om natten kan opnås ved enten lidt eller meget recitation. Jo mere det er, desto bedre der det, medmindre det kommer til at fylde hele natten, fordi sidstnævnt både er forkasteligt at udføre hele tiden og kan skade en selv.
Et af tegne på, at man kan opnå belønning gennem bare en smule bøn om natten, findes i Abdallah ibn Amr ibn-al-As´ hadith, hvori Allahs Sendebud fred være med ham sagde: ´´Den, som har stået i bøn i den tid det tager at recitere ti vers, vil ikke blive nedskrevet som en af dem, der tilhører de ubesindige. Den, som har stået i bøn i den tid det tager at recitere hundrede vers, bliver nedskrevet som en af dem, der tilhører de lydige. Den, som har stået i bøn i den tid det tager at recitere tusind vers, bliver nedskrevet som en af dem, der tilhører de velbelønnede.´´ [R.18] (Berette af abu Dawud og andre) Al-Thalabi berettede, at Ibn Abbas sagde: ´´Den, som beder to raka om natten, har brugt sin nat på at bøje sig for og stå foran Allah.
Kommentarer
Send en kommentar